شهیدستان کرج

یادمان شهدا و رزمندگان دبیرستان شهدای انقلاب

شهیدستان کرج

یادمان شهدا و رزمندگان دبیرستان شهدای انقلاب

سلام خوش آمدید
شهید سلحشور-اسپارتاکوس

شهیداسپارتاکوس سلحشور
نام پدر: حسینعلی
تاریخ تولد: 12-7-1340 شمسی
محل تولد: البرز - کرج
مقطع تحصیلی:چهارم دبیرستان

تاریخ شهادت : 7-3-1360 شمسی

سن:20سال

محل شهادت : سوسنگرد

عملیات : پدافندی

گلزار شهدا: امامزاده محمد
البرز - کرج




دوازدهم مهر 1340، در شهرستان کرج دیده به جهان گشود. پدرش حسینعلی، کارمند بود و مادرش کبرا
نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. به عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت. هفتم خرداد 1360، با سمت تیربارچی در سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید. پیکر وی را در امامزاده محمد زادگاهش به خاک سپردند.



زندگینامه شهید اسپارتاکوس سلحشور


شهید اسپارتاکوس سلحشور در تاریخ 1340/07/12 در شهرستان کرج به دنیا آمد. در سن 4 سالگی به کلاس آمادگی رفت و در سن 5 سالگی به کلاس اول و با معدل 20 قبول شد ولی به دلیل این که باید شناسنامه اش را 6 ماه بزرگتر می گرفتند پدرش به این کار رضایت نداد لذا کلاس اول را دوباره گذراند.

در سن 18 سالگی موفق به اخذ دیپلم در رشته ی اقتصاد شد و در کنکور سال 58 ـ 1357 شرکت کرده و در رشته اقتصاد قبول شد ولی به دلیل بسته شدن دانشگاه و انقلاب فرهنگی به دانشگاه نرفت.شهید سلحشور از سال سوم دبیرستان در مدرسه فعالیت های انقلابی داشت که مسئولین مدرسه چند بار مادر شهید را خواسته و تذکر داده بودند. ولی او همچنان به فعالیت های خود ادامه داد. او به مادر خود اظهار می داشت که من این راه را انتخاب و به آن علاقه دارم و تمام سعی خود را در به نتیجه رسیدن این انقلاب می کنم.

در تمام تظاهرات های سال 1357 شرکت کرد و در فعالیت های انقلابی دانشگاه تهران بسیار مثمر ثمر بود.
در روز ورود امام خمینی به ایران جزو پاسداران امام بود که از 4 صبح روز 12 بهمن ماه 1357 تا ساعت 1 شب در تهران بود و زمانی که به منزل آمد آثار نشاط و خوشحالی در صورتش نمایان بود. او می گفت: من یکی از پاسداران و محافظان امام بودم و بازوبند پاسداری خود را به یادگار آورده بود. در روز 19 بهمن با مادر خود در جلوی دانشگاه تهران حضور داشت و چون حکومت نظامی بود ساعت 4 عصر مادرش به منزل برگشت ولی اسپارتاکوس سلحشور تمام این 3 روز را در تهران بود و در تشکیلات ژاندارمری، رادیو و تلویزیون در فعالیت و تلاش بود.
در مورد خصوصیات اخلاقی او این که فردی آرام، قانع، صبور، بی ادعا، باگذشت، کم توقع و با تقوا بود. پسری بسیار متین و مقید به انجام فریضه ی نماز بود و عباداتش ترک نمی شد.

شهید سلحشور به مطالعه کتاب علاقه زیادی داشت و هر وقت فرصتی پیش می آمد مطالعه می کرد و به ورزش به خصوص فوتبال علاقه زیادی داشت. نسبت به پدر و مادر مخصوصاً مادر بسیار مهربان و دلسوز بود.
شهید سلحشور قبل از فرا رسیدن زمان خدمت مقدس سربازی به صورت داوطلب در تاریخ 1359/06/28 از طریق لشگر زرهی 16 قزوین وارد جبهه خوزستان شد و تا خرداد ماه سال 1360 که در این مدت دو با زخمی شد که توسط فرمانده لشگر از او خواسته شد که جبهه را ترک کرده برای مداوا به شهر بیاید ولی او قبول نکرد و می گفت: «من تا آخر جنگ باید در خط مقدم باشم.» این شهید گرامی در میدان نبرد تیربارچی تانک بود که در تپه الله اکبر در جبهه سوسنگرد در تاریخ 1360/03/07 با اصابت ترکش خمپاره به قلبش به شهادت رسید.
در ضمن به دلیل این که در زمان شهادت ساک و کوله پشتی اش کاملاً سوخته بود و هیچ وسیله یادگاری از او در دسترس خانواده نیست و با لباس سربازی، پوتین و حتی ساعتی که به دست داشت به خاک سپرده شد. پیکر پاک و مطهر این شهید سرافراز میهن در امامزاده محمد شهرستان کرج به خاک سپرده شد.
روحش شاد و راهش گرامی باد.
فیلم اسپارتاکوس در سال ۱۹۶۰ ساخته شد یعنی اوایل دهه ۴۰  خودمان؛ کمی زودتر از همان روزهایی که شهید داستان ما متولد شد و پدرش به خاطر علاقه به نقش اسپارتاکوس که در آن دوران بین ایرانیان به شدت محبوب شده بود نام فرزند خود را اسپارتاکوس گذاشت؛ «اسپارتاکوس سلحشور» فرزند «حسینعلی» زاده مهرماه ۱۳۴۰ در شهر کرج.

او با همین نام دوران تحصیل خود را سپری کرد و پس از اخذ دیپلم، در کنکور سال ۵۷-۵۸ شرکت و در رشته اقتصاد پذیرفته شد اما به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها به دانشگاه نرفت.

با آغاز جنگ، اسپارتاکوس سلحشور در جبهه خوزستان تیربارچی تانک شد و در خرداد سال ۶۰ یعنی در سن ۲۰ سالگی در تپه‌های الله‌اکبر جبهه سوسنگرد به شهادت رسید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
آخرین نظرات