موسیالرضا عبداللهی پیشکسوت دفاع مقدس:
برخی نوجوانان و جوانان به مثابه دستگاهی هستند که در شرایط خاص فرهنگی، اجتماعی و معرفتی با پذیرش ورودیهای متناسب با آن مقطع و پردازش آنها خروجیهایی را رقم میزنند که بر مبنای تصورات ذهنی و اصول علمی و فکری و همچنین فهم بصیرتی و تکلیفشناسی خارج از تصورات کارشناسان علوم تربیتی است.
فهم اینگونه افراد در تراز معلمین وارسته قرار میگیرد و بدون هیچگونه ایستایی کمالات معرفتی را پشت سر میگذارند و خود را از صف دانشآموزی خارج کرده و در صف استادی قرار میدهند.
سعی و تلاش آنها ورای تصورات ذهنی است و مطلوبیّت عملشان در کمالجویی و سعادتمندی جلوه میکند و در کمترین زمان ممکن و در کوتاهترین شرایط، راهنمای بزرگان میشوند.
دانشآموزان شهید و خیل عظیمی از رزمندگان از این طیف بودند که به اقتضای شرایط سنّی و عقلانیّتشان، شگفتیهای عظیمی را در راه سیر و سلوک عرفانی به منصه ظهور رساندند و حقیقت رشد انسانی را به جامعه و آحاد بشر نشان دادند.
آنها به همه آموختند که راه رسیدن به تهذیب نفس فقط محدود به کرسیهای علمی، حوزوی و مکاتب دینی نیست و در میدان جهاد و مبارزه هم میشود در مدّت بسیار کوتاهی خود را هم ردیف عالمان زاهد و خودساخته رساند و از آنان پیشی گرفت و خود را از مرتبه دانشآموزی به جایگاه استادی رساند.
این خیل قابل توجه شهیدان و رزمندگان دانشآموز که پا در عرصه جهاد گذاشتند در کمترین زمان ممکن مسئولیتهایی را از راه توکل به خدا، ولایتپذیری، تلاش و استقامت، اخلاق و نوآوری در سطح فرماندهی و هدایتگری دیگران به دست گرفتند و آرمان و سبک زندگیشان مکتب رفتاری بزرگان، معلمان و اساتید شد.
این پویایی و پیشروندگی از الطافی است که خداوند در وجود انسانها بهخصوص نوجوانان و جوانان قرار داده تا در بین بزرگان معرفت برگزیده و شاخص شوند.
عنصر موفقیّت دانشآموزان شهید دوران دفاع مقدس مبتنی بر روحیه ولایتپذیری،ولایتشناسی،ولایتباوری،ولایتدوستی و ولایتیاری بود که آنان را در محور ادبیات معرفتی معارف دفاع مقدس قرار داد تا برای همیشه بدرخشند و چراغ راهنمای بزرگان شوند.
وصیّتنامه شهدای دانشآموز دفاع مقدس نیز دایرهالمعارفی است تا معارف دین، سبک زندگی اسلامی و اصول دشمنشناسی و مقاومت در برابر زورگویان عالم را بیاموزیم.