شهدا آگاهانه راه پرافتخاری را انتخاب کردند.
آگاهی و شناخت آنان منبعث از مبانی فکری و روایتگر اندیشه فلسفی آنهاست. می
توان از لابلای وصیت نامه ها مبانی فلسفی آنها را استخراج و ارائه کرد.
هدف این مقاله کشف مبانی فلسفی آموزه های تربیتی مندرج در وصیت نامه شهدای
دانشجوی دوران دفاع مقدس جهت ارئه راهکارهای تربیتی برای دست اندکاران امر
تعلیم وتربیت است. روش پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت اسنادی
تحلیلی است. جهت تحلیل از شیوه "تحلیل محتوای عمیق" استفاده شده است. یافته
های تحقیق نشان می دهد در وصیت نامه شهدا درمورد هستی شناسی به اندازه ای
پرداخته شده است که خواننده با مراجعه به وصیت نامه های شهدای دانشجو تصویر
روشنی از خداوند و هستی، تعلق هستی به خداوند و تقابل حق وباطل و فناپذیری
دنیا به دست می آورد. درعین حال در وصیت نامه شهدای دانشجو به چیستیِ هستی
به میزان کم تری توجه شده است. در بعد انسان شناسی شهدای دانشجو در هیأت
فیلسوف تمام عیار ظاهر شده و به ویژگی های انسان ازجمله آزادی، اراده ،
شناساگربودن ، مسئولیت پذیری، پاک سرشت بودن و ترکیب جسم و روح پرداخته
اند. درخصوص شناخت شناسی، بیشترین استناد شهدا برای شناخت، وحی و در مرتبه
بعد کاریزما و درنهایت عقل است. اغلب شناخت شهدا را می توان جزو شناخت
حصولی و از نوع عین الیقین محسوب کرد. در زمینه ارزش شناسی آنان توجه بارزی
به نقش اراده و آگاهی در شکل گیری خیر و ارزش داشته و به ارزش های عبادی و
اخلاقی به خوبی پرداخته اما به منشأ ارزش ها توجه کمی داشته اند.